De eerste keer in Google featured snippet

Google Featured Snippet

Fantastisch! Een van onze veel belovende projecten is in de Google featured snippet terecht gekomen. Wat betekent dit? Hoe kom ik hier terecht? Welke stappen moet ik nemen om hier te komen? Graag leggen wij je alle “ins and outs” uit over de Google featured snippet.

Wat is de Google featured snippet?

Google featured snippet is een functie waarin Google het beste antwoord geeft op de zoekwoorden of zoekvraag. Google is gemaakt voor de gebruiker. Hoe sneller en gebruiksvriendelijker, hoe beter je gevonden wordt. We willen tenslotte allemaal snel antwoord en niet uren hoeven te zoeken.

Google zorgt met de featured snippet functie voor tevreden klanten. Jij hebt je antwoord snel en je bent tevreden. Hierdoor zal je waarschijnlijk vaker terugkomen naar Google. Zo verdient Google haar geld. Door sneller en betere informatie te kunnen geven aan de zoeker, zorgen zij voor autoriteit. Al met al zal jij minder snel een andere Search Engine gebruiken en zal Google geld aan jou verdienen door advertenties.

Voorbeeld: jij wilt weten hoe je een vis vangt. Je zult waarschijnlijk zoeken op: Hoe vang ik een vis. Door de featured snippet van Google zul jij meteen klikken op het eerste resultaat. Je kunt hier in een oogopslag lezen wat de beste visplekken zijn, dat je lokvoer moet gebruiken en een dobber nodig hebt. Je hebt dus al veel geleerd van deze “snippet” en het heeft je interesse gewerkt. Vervolgens klik je erop en heeft Sportvisserij Mercuur een nieuwe klant/lezer erbij.

Hoe kom ik in de featured snippet?

Simpel! Zorg ervoor dat jij het beste antwoord kan geven of de beste informatie hebt. Dat is wat Google wil. De missie van Google is namelijk: Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.

Als jij dus jouw informatie goed organiseert (correcte schrijfstijl), toegankelijk maakt (snelle en overzichtelijke website) en bruikbare informatie geeft, zal je een grote kans hebben om hoog in Google te komen. Kortom: zorg voor een snelle, gebruiksvriendelijke en interessante site.

Is het makkelijk om het beste antwoord te geven?

Nee. Het zal niet makkelijk zijn om in de snippet van Google terecht te komen. Er is veel concurrentie. Aangezien Google een 100% automatisch algoritme heeft zullen er vaak wisselingen plaatsvinden. Zo stond een klant van ons eerst in een featured snippet. Momenteel staat Nu.nl met de eer te strijken.

5 stappen om sneller in de featured snippet te komen

Stap 1: Ken je bedrijf

Wat is jouw visie? Wat is jouw missie? Zonder doel geen plan. Als je weet wat je doet, kun je ook beter informatie geven aan je klanten of lezers. Als je nog geen visie of missie op papier hebt gezet, begin er dan vandaag nog mee!

Stap 2: Ken je doelgroep

Wie is jouw klant of lezer? Als je dit niet weet, kun je je ook niet voorstellen hoe je je informatie moet overbrengen. Met een voorbeeld van een van onze klanten in de gezondheidszorg (Houben Fysiotherapie) laat ik zien wat we bedoelen.

Voorbeeld: Vaktermen in de medische wereld worden vaak niet begrepen. Mensen hebben pijnklachten en hebben vaak geen kaas gegeten van deze moeilijke termen. Je zult dus in de huid van je klant, lezer of zelfs patiënt moeten kruipen. Als je dit niet doet, zal je ook nooit meer bezoekers krijgen. Je kunt best een leuk artikel schrijven over het “tractus ilioitibialis frictie syndroom”, maar dit gaat niemand vinden. We hebben dit artikel dus geoptimaliseerd voor de woorden: “hardloopblessure” en “lopersknie”. Klinkt veel makkelijker, toch?

Stap 3: Weet hoe er wordt gezocht

Je wilt informatie geven, maar weet je wel hoe je dit moet doen? Als je specifieke zoekwoorden gebruikt, zul je sneller hoger in google komen. Google Trends, de Keyword Generator van aHrefs en de gratis cursus van Yoast.com over Search Engine Optimization (SEO) zijn drie goede bronnen om te starten met je eigen zoekwoordenonderzoek.

Stap 4: Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Snelheid is de meest bekende voorwaarde voor een gebruiksvriendelijke website. Je zult er bijvoorbeeld voor moeten zorgen dat je een snelle hosting provider hebt en genoeg opslagruimte hebt voor je media. Naast snelheid is de structuur van je site (navigatie) een vitaal onderdeel van een gebruiksvriendelijke website. Als Google niet al jouw pagina’s kan vinden, hoe wil je klant dat dan doen? Met een duidelijk menu, een goede footer en leesbare teksten, zal de klant makkelijker al jouw pagina’s weten te vinden. Mensen zo lang mogelijk op je website, dat is wat je wilt toch?

Stap 5: Geniet van het proces en doe alleen wat je leuk vind

Als je iets doet waar je niet achter staat of ergens geen binding mee hebt, raak je sneller gedemotiveerd. Het bouwen van een goede fundering kost tijd. “Quick money” of snel veel bezoekers bestaat tegenwoordig niet meer. Je zult in moeten zetten op de lange termijn. Wanneer je voor een lange tijd iets doet wat je niet leuk vind, zul je nooit succesvol worden.

Slotwoord

Het is ons gelukt om in de featured snippet van Google te komen. Met de zoekwoorden: “push pull legs calisthenics” was dit misschien meer geluk dan wijsheid. Echter hebben wij met Calisthenics Worldwide een goede content strategie.

We weten wat we doen, waarom we het doen en voor wie we het doen. Daarnaast hebben we een gebruiksvriendelijke website, vinden calisthenics zelf ook leuk om te doen en weten we op welke woorden gezocht wordt.

Wil jij meer weten of heb je vragen? Wij helpen je graag! Vraag hier een vrijblijvend informatiegesprek aan.

Hopelijk tot snel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *